Ὀ
δ υ σ σ ε ί α ς ψ
Ὀδυσσέως ὑπὸ Πηνελόπης
ἀναγνωρισμὸς. |
|
|
Γρηῢς
δ᾽ εἰς ὑπερῶι᾽ ἀνεβήσετο καγχαλόωσα,
δεσποίνηι ἐρέουσα φίλον πόσιν
ἔνδον ἐόντα·
γούνατα δ᾽ ἐρρώσαντο, πόδες
δ᾽ ὑπερικταίνοντο.
στῆ δ᾽ ἄρ᾽ ὑπὲρ κεφαλῆς
καί μιν πρὸς μῦθον ἔειπεν·
|
5
|
ἔγρεο, Πηνελόπεια, φίλον
τέκος, ὄφρα ἴδηαι
ὀφθαλμοῖσι τεοῖσι τά τ᾽
ἔλδεαι ἤματα πάντα.
ἦλθ᾽ Ὀδυσεὺς καὶ οἶκον
ἱκάνεται, ὀψέ περ ἐλθών.
μνηστῆρας δ᾽ ἔκτεινεν
ἀγήνορας, οἵ θ᾽ ἑὸν οἶκον
κήδεσκον καὶ κτήματ᾽ ἔδον
βιόωντό τε παῖδα.
|
10
|
τὴν δ᾽ αὖτε προσέειπε περίφρων
Πηνελόπεια·
μαῖα φίλη, μάργην σε θεοὶ
θέσαν, οἵ τε δύνανται
ἄφρονα ποιῆσαι καὶ
ἐπίφρονά περ μάλ᾽ ἐόντα,
καί τε χαλιφρονέοντα
σαοφροσύνης ἐπέβησαν·
οἵ σέ περ ἔβλαψαν· πρὶν
δὲ φρένας αἰσίμη ἦσθα.
|
15
|
τίπτε με λωβεύεις
πολυπενθέα θυμὸν ἔχουσαν
ταῦτα παρὲξ ἐρέουσα καὶ
ἐξ ὕπνου μ᾽ ἀνεγείρεις
ἡδέος, ὅς μ᾽ ἐπέδησε φίλα
βλέφαρ᾽ ἀμφικαλύψας;
οὐ γάρ πω τοιόνδε
κατέδραθον, ἐξ οὗ Ὀδυσσεὺς
ὤιχετ᾽ ἐποψόμενος
Κακοΐλιον οὐκ ὀνομαστήν.
|
20
|
ἀλλ᾽ ἄγε νῦν κατάβηθι καὶ
ἂψ ἔρχευ μέγαρόνδε.
εἰ γάρ τίς μ᾽ ἄλλη γε
γυναικῶν, αἵ μοι ἔασι,
ταῦτ᾽ ἐλθοῦσ᾽ ἤγγειλε καὶ
ἐξ ὕπνου ἀνέγειρεν,
τῶι κε τάχα στυγερῶς μιν
ἐγὼν ἀπέπεμψα νέεσθαι
αὖτις ἔσω μέγαρον· σὲ δὲ
τοῦτό γε γῆρας ὀνήσει.
|
25
|
τὴν δ᾽ αὖτε προσέειπε
φίλη τροφὸς Εὐρύκλεια·
οὔ τί σε λωβεύω, τέκνον
φίλον, ἀλλ᾽ ἔτυμόν τοι
ἦλθ᾽ Ὀδυσεὺς καὶ οἶκον
ἱκάνεται, ὡς ἀγορεύω,
ὁ ξεῖνος, τὸν πάντες
ἀτίμων ἐν μεγάροισι.
Τηλέμαχος δ᾽ ἄρα μιν
πάλαι ἤιδεεν ἔνδον ἐόντα,
|
30
|
ἀλλὰ σαοφροσύνηισι
νοήματα πατρὸς ἔκευθεν,
ὄφρ᾽ ἀνδρῶν τίσαιτο βίην
ὑπερηνορεόντων.
ὣς ἔφαθ᾽, ἡ δ᾽ ἐχάρη καὶ
ἀπὸ λέκτροιο θοροῦσα
γρηῒ περιπλέχθη, βλεφάρων
δ᾽ ἀπὸ δάκρυον ἧκεν·
καί μιν φωνήσασ᾽ ἔπεα
πτερόεντα προσηύδα·
|
35
|
εἰ δ᾽ ἄγε δή μοι, μαῖα
φίλη, νημερτὲς ἐνίσπες,
εἰ ἐτεὸν δὴ οἶκον
ἱκάνεται, ὡς ἀγορεύεις,
ὅππως δὴ μνηστῆρσιν
ἀναιδέσι χεῖρας ἐφῆκε
μοῦνος ἐών, οἱ δ᾽ αἰὲν
ἀολλέες ἔνδον ἔμιμνον.
τὴν δ᾽ αὖτε προσέειπε
φίλη τροφὸς Εὐρύκλεια·
|
40
|
οὐκ ἴδον, οὐ πυθόμην,
ἀλλὰ στόνον οἶον ἄκουσα
κτεινομένων· ἡμεῖς δὲ
μυχῶι θαλάμων εὐπήκτων
ἥμεθ᾽ ἀτυζόμεναι, σανίδες
δ᾽ ἔχον εὖ ἀραρυῖαι,
πρίν γ᾽ ὅτε δή με σὸς
υἱὸς ἀπὸ μεγάροιο κάλεσσε
Τηλέμαχος· τὸν γάρ ῥα
πατὴρ προέηκε καλέσσαι.
|
45
|
εὗρον ἔπειτ᾽ Ὀδυσῆα μετὰ
κταμένοισι νέκυσσιν
ἑσταόθ᾽· οἱ δέ μιν ἀμφί,
κραταίπεδον οὖδας ἔχοντες,
κείατ᾽ ἐπ᾽ ἀλλήλοισιν·
ἰδοῦσά κε θυμὸν ἰάνθης.
νῦν δ᾽ οἱ μὲν δὴ πάντες
ἐπ᾽ αὐλείηισι θύρηισιν
|
50
|
ἀθρόοι, αὐτὰρ ὁ δῶμα
θεειοῦται περικαλλές,
πῦρ μέγα κηάμενος· σὲ δέ
με προέηκε καλέσσαι.
ἀλλ᾽ ἕπευ, ὄφρα σφῶϊν
ἐϋφροσύνης ἐπιβῆτον
ἀμφοτέρω φίλον ἦτορ, ἐπεὶ
κακὰ πολλὰ πέποσθε.
νῦν δ᾽ ἤδη τόδε μακρὸν
ἐέλδωρ ἐκτετέλεσται·
|
55
|
ἦλθε μὲν αὐτὸς ζωὸς
ἐφέστιος, εὗρε δὲ καὶ σὲ
καὶ παῖδ᾽ ἐν μεγάροισι·
κακῶς δ᾽ οἵ πέρ μιν ἔρεζον
μνηστῆρες, τοὺς πάντας
ἐτίσατο ὧι ἐνὶ οἴκωι.
τὴν δ᾽ αὖτε προσέειπε
περίφρων Πηνελόπεια·
μαῖα φίλη, μή πω μέγ᾽
ἐπεύχεο καγχαλόωσα.
|
60
|
οἶσθα γὰρ ὥς κ᾽ ἀσπαστὸς
ἐνὶ μεγάροισι φανείη
πᾶσι, μάλιστα δ᾽ ἐμοί τε
καὶ υἱέϊ, τὸν τεκόμεσθα·
ἀλλ᾽ οὐκ ἔσθ᾽ ὅδε μῦθος
ἐτήτυμος, ὡς ἀγορεύεις,
ἀλλά τις ἀθανάτων κτεῖνε
μνηστῆρας ἀγαυούς,
ὕβριν ἀγασσάμενος
θυμαλγέα καὶ κακὰ ἔργα.
|
65
|
οὔ τινα γὰρ τίεσκον
ἐπιχθονίων ἀνθρώπων,
οὐ κακὸν οὐδὲ μὲν ἐσθλόν,
ὅτις σφέας εἰσαφίκοιτο·
τῶι δι᾽ ἀτασθαλίας ἔπαθον
κακόν· αὐτὰρ Ὀδυσσεὺς
ὤλεσε τηλοῦ νόστον
Ἀχαιΐδος, ὤλετο δ᾽ αὐτός.
τὴν δ᾽ ἠμείβετ᾽ ἔπειτα
φίλη τροφὸς Εὐρύκλεια·
|
70
|
τέκνον ἐμόν, ποῖόν σε
ἔπος φύγεν ἕρκος ὀδόντων,
ἣ πόσιν ἔνδον ἐόντα παρ᾽
ἐσχάρηι οὔ ποτ᾽ ἔφησθα
οἴκαδ᾽ ἐλεύσεσθαι· θυμὸς
δέ τοι αἰὲν ἄπιστος.
ἀλλ᾽ ἄγε τοι καὶ σῆμα
ἀριφραδὲς ἄλλο τι εἴπω,
οὐλήν, τήν ποτέ μιν σῦς
ἤλασε λευκῶι ὀδόντι.
|
75
|
τὴν ἀπονίζουσα φρασάμην,
ἔθελον δὲ σοὶ αὐτῆι
εἰπέμεν· ἀλλά με κεῖνος
ἑλὼν ἐπὶ μάστακα χερσὶν
οὐκ ἔα εἰπέμεναι
πολυϊδρείηισι νόοιο.
ἀλλ᾽ ἕπευ· αὐτὰρ ἐγὼν
ἐμέθεν περιδώσομαι αὐτῆς,
αἴ κέν σ᾽ ἐξαπάφω,
κτεῖναί μ᾽ οἰκτίστωι ὀλέθρωι.
|
80
|
τὴν δ᾽ ἠμείβετ᾽ ἔπειτα
περίφρων Πηνελόπεια·
μαῖα φίλη, χαλεπόν σε
θεῶν αἰειγενετάων
δήνεα εἴρυσθαι, μὰλα περ
πολύϊδριν ἐοῦσαν.
ἀλλ᾽ ἔμπης ἴομεν μετὰ
παῖδ᾽ ἐμόν, ὄφρα ἴδωμαι
ἄνδρας μνηστῆρας
τεθνηότας, ἠδ᾽ ὃς ἔπεφνεν.
|
85
|
ὣς φαμένη κατέβαιν᾽
ὑπερώϊα· πολλὰ δέ οἱ κῆρ
ὥρμαιν᾽, ἢ ἀπάνευθε φίλον
πόσιν ἐξερεείνοι,
ἦ παρστᾶσα κύσειε κάρη
καὶ χεῖρε λαβοῦσα.
ἡ δ᾽ ἐπεὶ εἰσῆλθεν καὶ
ὑπέρβη λάϊνον οὐδόν,
ἕζετ᾽ ἔπειτ᾽ Ὀδυσῆος
ἐναντίη, ἐν πυρὸς αὐγῆι,
|
90
|
τοίχου τοῦ ἑτέρου· ὁ δ᾽
ἄρα πρὸς κίονα μακρὴν
ἧστο κάτω ὁρόων,
ποτιδέγμενος εἴ τί μιν εἴποι
ἰφθίμη παράκοιτις, ἐπεὶ
ἴδεν ὀφθαλμοῖσιν.
ἡ δ᾽ ἄνεω δὴν ἧστο, τάφος
δέ οἱ ἦτορ ἵκανεν·
ὄψει δ᾽ ἄλλοτε μέν μιν
ἐνωπαδίως ἐσίδεσκεν,
|
95
|
ἄλλοτε δ᾽ ἀγνώσασκε κακὰ
χροῒ εἵματ᾽ ἔχοντα.
Τηλέμαχος δ᾽ ἐνένιπεν
ἔπος τ᾽ ἔφατ᾽ ἔκ τ᾽ ὀνόμαξε·
μῆτερ ἐμή, δύσμητερ,
ἀπηνέα θυμὸν ἔχουσα,
τίφθ᾽ οὕτω πατρὸς
νοσφίζεαι, οὐδὲ παρ᾽ αὐτὸν
ἑζομένη μύθοισιν ἀνείρεαι
οὐδὲ μεταλλᾶις;
|
100
|
οὐ μέν κ᾽ ἄλλη γ᾽ ὧδε
γυνὴ τετληότι θυμῶι
ἀνδρὸς ἀφεσταίη, ὅς οἱ
κακὰ πολλὰ μογήσας
ἔλθοι ἐεικοστῶι ἔτεϊ ἐς
πατρίδα γαῖαν·
σοὶ δ᾽ αἰεὶ κραδίη
στερεωτέρη ἐστὶ λίθοιο.
τὸν δ᾽ αὖτε προσέειπε
περίφρων Πηνελόπεια·
|
105
|
τέκνον ἐμόν, θυμός μοι
ἐνὶ στήθεσσι τέθηπεν,
οὐδέ τι προσφάσθαι
δύναμαι ἔπος οὐδ᾽ ἐρέεσθαι
οὐδ᾽ εἰς ὦπα ἰδέσθαι
ἐναντίον. εἰ δ᾽ ἐτεὸν δὴ
ἔστ᾽ Ὀδυσεὺς καὶ οἶκον
ἱκάνεται, ἦ μάλα νῶϊ
γνωσόμεθ᾽ ἀλλήλων καὶ
λώϊον· ἔστι γὰρ ἡμῖν
|
110
|
σήμαθ᾽, ἃ δὴ καὶ νῶϊ
κεκρυμμένα ἴδμεν ἀπ᾽ ἄλλων.
ὣς φάτο, μείδησεν δὲ
πολύτλας δῖος Ὀδυσσεύς,
αἶψα δὲ Τηλέμαχον ἔπεα
πτερόεντα προσηύδα·
Τηλέμαχ᾽, ἦ τοι μητέρ᾽
ἐνὶ μεγάροισιν ἔασον
πειράζειν ἐμέθεν· τάχα δὲ
φράσεται καὶ ἄρειον.
|
115
|
νῦν δ᾽ ὅττι ῥυπόω, κακὰ
δὲ χροῒ εἵματα εἷμαι,
τοὔνεκ᾽ ἀτιμάζει με καὶ
οὔ πω φησὶ τὸν εἶναι.
ἡμεῖς δὲ φραζώμεθ᾽ ὅπως
ὄχ᾽ ἄριστα γένηται.
καὶ γάρ τίς θ᾽ ἕνα φῶτα
κατακτείνας ἐνὶ δήμωι,
ὧι μὴ πολλοὶ ἔωσιν
ἀοσσητῆρες ὀπίσσω,
|
120
|
φεύγει πηούς τε προλιπὼν
καὶ πατρίδα γαῖαν·
ἡμεῖς δ᾽ ἕρμα πόληος
ἀπέκταμεν, οἳ μέγ᾽ ἄριστοι
κούρων εἰν Ἰθάκηι· τὰ δέ
σε φράζεσθαι ἄνωγα.
τὸν δ᾽ αὖ Τηλέμαχος
πεπνυμένος ἀντίον ηὔδα·
αὐτὸς ταῦτά γε λεῦσσε,
πάτερ φίλε· σὴν γὰρ ἀρίστην
|
125
|
μῆτιν ἐπ᾽ ἀνθρώπους φάσ᾽
ἔμμεναι, οὐδέ κέ τίς τοι
ἄλλος ἀνὴρ ἐρίσειε
καταθνητῶν ἀνθρώπων.
ἡμεῖς δ᾽ ἐμμεμαῶτες ἅμ᾽
ἑψόμεθ᾽, οὐδέ τί φημι
ἀλκῆς δευήσεσθαι, ὅση
δύναμίς γε πάρεστιν.
τὸν δ᾽ ἀπαμειβόμενος
προσέφη πολύμητις Ὀδυσσεύς
|
130
|
τοιγὰρ ἐγὼν ἐρέω ὥς μοι
δοκεῖ εἶναι ἄριστα.
πρῶτα μὲν ἂρ λούσασθε καὶ
ἀμφιέσασθε χιτῶνας,
δμωιὰς δ᾽ ἐν μεγάροισιν
ἀνώγετε εἵμαθ᾽ ἑλέσθαι·
αὐτὰρ θεῖος ἀοιδὸς ἔχων
φόρμιγγα λίγειαν
ἡμῖν ἡγείσθω
φιλοπαίγμονος ὀρχηθμοῖο,
|
135
|
ὥς κέν τις φαίη γάμον
ἔμμεναι ἐκτὸς ἀκούων,
ἢ ἀν᾽ ὁδὸν στείχων, ἢ οἳ
περιναιετάουσι·
μὴ πρόσθε κλέος εὐρὺ
φόνου κατὰ ἄστυ γένηται
ἀνδρῶν μνηστήρων, πρίν γ᾽
ἡμέας ἐλθέμεν ἔξω
ἀγρὸν ἐς ἡμέτερον
πολυδένδρεον· ἔνθα δ᾽ ἔπειτα
|
140
|
φρασσόμεθ᾽ ὅττι κε κέρδος
Ὀλύμπιος ἐγγυαλίξηι.
ὣς ἔφαθ᾽, οἱ δ᾽ ἄρα τοῦ
μάλα μὲν κλύον ἠδ᾽ ἐπίθοντο
πρῶτα μὲν οὖν λούσαντο
καὶ ἀμφιέσαντο χιτῶνας,
ὅπλισθεν δὲ γυναῖκες· ὁ
δ᾽ εἵλετο θεῖος ἀοιδὸς
φόρμιγγα γλαφυρήν, ἐν δέ
σφισιν ἵμερον ὦρσε
|
145
|
μολπῆς τε γλυκερῆς καὶ
ἀμύμονος ὀρχηθμοῖο.
τοῖσιν δὲ μέγα δῶμα
περιστεναχίζετο ποσσὶν
ἀνδρῶν παιζόντων
καλλιζώνων τε γυναικῶν.
ὧδε δέ τις εἴπεσκε δόμων
ἔκτοσθεν ἀκούων·
ἦ μάλα δή τις ἔγημε
πολυμνήστην βασίλειαν·
|
150
|
σχετλίη, οὐδ᾽ ἔτλη πόσιος
οὗ κουριδίοιο
εἴρυσθαι μέγα δῶμα
διαμπερές, ἧος ἵκοιτο.
ὣς ἄρα τις εἴπεσκε, τὰ δ᾽
οὐκ ἴσαν ὡς ἐτέτυκτο.
αὐτὰρ Ὀδυσσῆα μεγαλήτορα
ὧι ἐνὶ οἴκωι
Εὐρυνόμη ταμίη λοῦσεν καὶ
χρῖσεν ἐλαίωι,
|
155
|
ἀμφὶ δέ μιν φᾶρος καλὸν
βάλεν ἠδὲ χιτῶνα·
αὐτὰρ κὰκ κεφαλῆς κάλλος
πολὺ χεῦεν Ἀθήνη
μείζονά τ᾽ εἰσιδέειν καὶ
πάσσονα· κὰδ δὲ κάρητος
οὔλας ἧκε κόμας,
ὑακινθίνωι ἄνθει ὁμοίας.
ὡς δ᾽ ὅτε τις χρυσὸν
περιχεύεται ἀργύρωι ἀνὴρ
|
160
|
ἴδρις, ὃν Ἥφαιστος δέδαεν
καὶ Παλλὰς Ἀθήνη
τέχνην παντοίην, χαρίεντα
δὲ ἔργα τελείει·
ὣς μὲν τῶι περίχευε χάριν
κεφαλῆι τε καὶ ὤμοις.
ἐκ δ᾽ ἀσαμίνθου βῆ δέμας
ἀθανάτοισιν ὁμοῖος·
ἂψ δ᾽ αὖτις κατ᾽ ἄρ᾽
ἕζετ᾽ ἐπὶ θρόνου ἔνθεν ἀνέστη,
|
165
|
ἀντίον ἧς ἀλόχου, καί μιν
πρὸς μῦθον ἔειπε·
δαιμονίη, περί σοί γε
γυναικῶν θηλυτεράων
κῆρ ἀτέραμνον ἔθηκαν
Ὀλύμπια δώματ᾽ ἔχοντες·
οὐ μέν κ᾽ ἄλλη γ᾽ ὧδε
γυνὴ τετληότι θυμῶι
ἀνδρὸς ἀφεσταίη, ὅς οἱ
κακὰ πολλὰ μογήσας
|
170
|
ἔλθοι ἐεικοστῶι ἔτεϊ ἐς
πατρίδα γαῖαν.
ἀλλ᾽ ἄγε μοι, μαῖα,
στόρεσον λέχος, ὄφρα καὶ αὐτὸς
λέξομαι· ἦ γὰρ τῆι γε
σιδήρεον ἐν φρεσὶ ἦτορ.
τὸν δ᾽ αὖτε προσέειπε
περίφρων Πηνελόπεια·
δαιμόνι᾽, οὔτ᾽ ἄρ τι
μεγαλίζομαι οὔτ᾽ ἀθερίζω
|
175
|
οὔτε λίην ἄγαμαι, μάλα δ᾽
εὖ οἶδ᾽ οἷος ἔησθα
ἐξ Ἰθάκης ἐπὶ νηὸς ἰὼν
δολιχηρέτμοιο.
ἀλλ᾽ ἄγε οἱ στόρεσον
πυκινὸν λέχος, Εὐρύκλεια,
ἐκτὸς ἐϋσταθέος θαλάμου,
τόν ῥ᾽ αὐτὸς ἐποίει·
ἔνθα οἱ ἐκθεῖσαι πυκινὸν
λέχος ἐμβάλετ᾽ εὐνήν,
|
180
|
κώεα καὶ χλαίνας καὶ
ῥήγεα σιγαλόεντα.
ὣς ἄρ᾽ ἔφη πόσιος
πειρωμένη· αὐτὰρ Ὀδυσσεὺς
ὀχθήσας ἄλοχον προσεφώνεε
κεδνὰ ἰδυῖαν·
ὦ γύναι, ἦ μάλα τοῦτο
ἔπος θυμαλγὲς ἔειπες·
τίς δέ μοι ἄλλοσε θῆκε
λέχος; χαλεπὸν δέ κεν εἴη
|
185
|
καὶ μάλ᾽ ἐπισταμένωι, ὅτε
μὴ θεὸς αὐτὸς ἐπελθὼν
ῥηϊδίως ἐθέλων θείη ἄλληι
ἐνὶ χώρηι.
ἀνδρῶν δ᾽ οὔ κέν τις ζωὸς
βροτός, οὐδὲ μάλ᾽ ἡβῶν,
ῥεῖα μετοχλίσσειεν, ἐπεὶ
μέγα σῆμα τέτυκται
ἐν λέχει ἀσκητῶι· τὸ δ᾽
ἐγὼ κάμον οὐδέ τις ἄλλος.
|
190
|
θάμνος ἔφυ τανύφυλλος
ἐλαίης ἕρκεος ἐντός,
ἀκμηνὸς θαλέθων· πάχετος
δ᾽ ἦν ἠΰτε κίων.
τῶι δ᾽ ἐγὼ ἀμφιβαλὼν
θάλαμον δέμον, ὄφρ᾽ ἐτέλεσσα,
πυκνῆισιν λιθάδεσσι, καὶ
εὖ καθύπερθεν ἔρεψα,
κολλητὰς δ᾽ ἐπέθηκα
θύρας, πυκινῶς ἀραρυίας.
|
195
|
καὶ τότ᾽ ἔπειτ᾽ ἀπέκοψα
κόμην τανυφύλλου ἐλαίης,
κορμὸν δ᾽ ἐκ ῥίζης
προταμὼν ἀμφέξεσα χαλκῶι
εὖ καὶ ἐπισταμένως, καὶ
ἐπὶ στάθμην ἴθυνα,
ἑρμῖν᾽ ἀσκήσας, τέτρηνα
δὲ πάντα τερέτρωι.
ἐκ δὲ τοῦ ἀρχόμενος λέχος
ἔξεον, ὄφρ᾽ ἐτέλεσσα,
|
200
|
δαιδάλλων χρυσῶι τε καὶ
ἀργύρωι ἠδ᾽ ἐλέφαντι·
ἐκ δ᾽ ἐτάνυσσα ἱμάντα
βοὸς φοίνικι φαεινόν.
οὕτω τοι τόδε σῆμα
πιφαύσκομαι· οὐδέ τι οἶδα,
ἤ μοι ἔτ᾽ ἔμπεδόν ἐστι,
γύναι, λέχος, ἦέ τις ἤδη
ἀνδρῶν ἄλλοσε θῆκε, ταμὼν
ὕπο πυθμέν᾽ ἐλαίης.
|
205
|
ὣς φάτο, τῆς δ᾽ αὐτοῦ
λύτο γούνατα καὶ φίλον ἦτορ,
σήματ᾽ ἀναγνούσηι τά οἱ
ἔμπεδα πέφραδ᾽ Ὀδυσσεύς·
δακρύσασα δ᾽ ἔπειτ᾽ ἰθὺς
δράμεν, ἀμφὶ δὲ χεῖρας
δειρῆι βάλλ᾽ Ὀδυσῆϊ, κάρη
δ᾽ ἔκυσ᾽ ἠδὲ προσηύδα·
μή μοι, Ὀδυσσεῦ, σκύζευ,
ἐπεὶ τά περ ἄλλα μάλιστα
|
210
|
ἀνθρώπων πέπνυσο· θεοὶ δ᾽
ὤπαζον ὀϊζύν,
οἳ νῶϊν ἀγάσαντο παρ᾽
ἀλλήλοισι μένοντε
ἥβης ταρπῆναι καὶ γήραος
οὐδὸν ἱκέσθαι.
αὐτὰρ μὴ νῦν μοι τόδε
χώεο μηδὲ νεμέσσα,
οὕνεκά σ᾽ οὐ τὸ πρῶτον,
ἐπεὶ ἴδον, ὧδ᾽ ἀγάπησα.
|
215
|
αἰεὶ γάρ μοι θυμὸς ἐνὶ
στήθεσσι φίλοισιν
ἐρρίγει μή τίς με βροτῶν
ἀπάφοιτο ἔπεσσιν
ἐλθών· πολλοὶ γὰρ κακὰ
κέρδεα βουλεύουσιν.
οὐδέ κεν Ἀργείη Ἑλένη,
Διὸς ἐκγεγαυῖα,
ἀνδρὶ παρ᾽ ἀλλοδαπῶι
ἐμίγη φιλότητι καὶ εὐνῆι,
|
220
|
εἰ ἤιδη ὅ μιν αὖτις
ἀρήϊοι υἷες Ἀχαιῶν
ἀξέμεναι οἶκόνδε φίλην ἐς
πατρίδ᾽ ἔμελλον.
τὴν δ᾽ ἦ τοι ῥέξαι θεὸς
ὤρορεν ἔργον ἀεικές·
τὴν δ᾽ ἄτην οὐ πρόσθεν
ἑῶι ἐγκάτθετο θυμῶι
λυγρήν, ἐξ ἧς πρῶτα καὶ
ἡμέας ἵκετο πένθος.
|
225
|
νῦν δ᾽, ἐπεὶ ἤδη σήματ᾽
ἀριφραδέα κατέλεξας
εὐνῆς ἡμετέρης, ἣν οὐ
βροτὸς ἄλλος ὀπώπει,
ἀλλ᾽ οἶοι σύ τ᾽ ἐγώ τε
καὶ ἀμφίπολος μία μούνη,
Ἀκτορίς, ἥν μοι δῶκε
πατὴρ ἔτι δεῦρο κιούσηι,
ἣ νῶϊν εἴρυτο θύρας
πυκινοῦ θαλάμοιο,
|
230
|
πείθεις δή μευ θυμόν,
ἀπηνέα περ μάλ᾽ ἐόντα.
ὣς φάτο, τῶι δ᾽ ἔτι
μᾶλλον ὑφ᾽ ἵμερον ὦρσε γόοιο·
κλαῖε δ᾽ ἔχων ἄλοχον
θυμαρέα, κεδνὰ ἰδυῖαν.
ὡς δ᾽ ὅτ᾽ ἂν ἀσπάσιος γῆ
νηχομένοισι φανήηι,
ὧν τε Ποσειδάων εὐεργέα
νῆ᾽ ἐνὶ πόντωι
|
235
|
ῥαίσηι, ἐπειγομένην
ἀνέμωι καὶ κύματι πηγῶι·
παῦροι δ᾽ ἐξέφυγον πολιῆς
ἁλὸς ἤπειρόνδε
νηχόμενοι, πολλὴ δὲ περὶ
χροῒ τέτροφεν ἅλμη,
ἀσπάσιοι δ᾽ ἐπέβαν γαίης,
κακότητα φυγόντες·
ὣς ἄρα τῆι ἀσπαστὸς ἔην
πόσις εἰσοροώσηι,
|
240
|
δειρῆς δ᾽ οὔ πω πάμπαν
ἀφίετο πήχεε λευκώ.
καί νύ κ᾽ ὀδυρομένοισι
φάνη ῥοδοδάκτυλος Ἠώς,
εἰ μὴ ἄρ᾽ ἄλλ᾽ ἐνόησε θεὰ
γλαυκῶπις Ἀθήνη.
νύκτα μὲν ἐν περάτηι
δολιχὴν σχέθεν, Ἠῶ δ᾽ αὖτε
ῥύσατ᾽ ἐπ᾽ Ὠκεανῶι
χρυσόθρονον, οὐδ᾽ ἔα ἵππους
|
245
|
ζεύγνυσθ᾽ ὠκύποδας, φάος
ἀνθρώποισι φέροντας,
Λάμπον καὶ Φαέθονθ᾽, οἵ
τ᾽ Ἠῶ πῶλοι ἄγουσι.
καὶ τότ᾽ ἄρ᾽ ἣν ἄλοχον
προσέφη πολύμητις Ὀδυσσεύς
ὦ γύναι, οὐ γάρ πω πάντων
ἐπὶ πείρατ᾽ ἀέθλων
ἤλθομεν, ἀλλ᾽ ἔτ᾽ ὄπισθεν
ἀμέτρητος πόνος ἔσται,
|
250
|
πολλὸς καὶ χαλεπός, τὸν
ἐμὲ χρὴ πάντα τελέσσαι.
ὣς γάρ μοι ψυχὴ
μαντεύσατο Τειρεσίαο
ἤματι τῶι ὅτε δὴ κατέβην
δόμον Ἄϊδος εἴσω,
νόστον ἑταίροισιν
διζήμενος ἠδ᾽ ἐμοὶ αὐτῶι.
ἀλλ᾽ ἔρχευ, λέκτρονδ᾽
ἴομεν, γύναι, ὄφρα καὶ ἤδη
|
255
|
ὕπνωι ὕπο γλυκερῶι
ταρπώμεθα κοιμηθέντε.
τὸν δ᾽ αὖτε προσέειπε
περίφρων Πηνελόπεια·
εὐνὴ μὲν δή σοί γε τότ᾽
ἔσσεται ὁππότε θυμῶι
σῶι ἐθέληις, ἐπεὶ ἄρ σε
θεοὶ ποίησαν ἱκέσθαι
οἶκον ἐϋκτίμενον καὶ σὴν
ἐς πατρίδα γαῖαν·
|
260
|
ἀλλ᾽ ἐπεὶ ἐφράσθης καί
τοι θεὸς ἔμβαλε θυμῶι,
εἴπ᾽ ἄγε μοι τὸν ἄεθλον,
ἐπεὶ καὶ ὄπισθεν, ὀΐω,
πεύσομαι, αὐτίκα δ᾽ ἐστὶ
δαήμεναι οὔ τι χέρειον.
τὴν δ᾽ ἀπαμειβόμενος
προσέφη πολύμητις Ὀδυσσεύς·
δαιμονίη, τί τ᾽ ἄρ᾽ αὖ με
μάλ᾽ ὀτρύνουσα κελεύεις
|
265
|
εἰπέμεν; αὐτὰρ ἐγὼ
μυθήσομαι οὐδ᾽ ἐπικεύσω.
οὐ μέν τοι θυμὸς
κεχαρήσεται· οὐδὲ γὰρ αὐτὸς
χαίρω, ἐπεὶ μάλα πολλὰ
βροτῶν ἐπὶ ἄστε᾽ ἄνωγεν
ἐλθεῖν, ἐν χείρεσσιν
ἔχοντ᾽ εὐῆρες ἐρετμόν,
εἰς ὅ κε τοὺς ἀφίκωμαι οἳ
οὐκ ἴσασι θάλασσαν
|
270
|
ἀνέρες, οὐδέ θ᾽ ἅλεσσι
μεμιγμένον εἶδαρ ἔδουσιν·
οὐδ᾽ ἄρα τοί γ᾽ ἴσασι
νέας φοινικοπαρήιους,
οὐδ᾽ εὐήρε᾽ ἐρετμά, τά τε
πτερὰ νηυσὶ πέλονται.
σῆμα δέ μοι τόδ᾽ ἔειπεν
ἀριφραδές, οὐδέ σε κεύσω·
ὁππότε κεν δή μοι
ξυμβλήμενος ἄλλος ὁδίτης
|
275
|
φήηι ἀθηρηλοιγὸν ἔχειν
ἀνὰ φαιδίμωι ὤμωι,
καὶ τότε μ᾽ ἐν γαίηι
πήξαντ᾽ ἐκέλευεν ἐρετμόν,
ἔρξανθ᾽ ἱερὰ καλὰ
Ποσειδάωνι ἄνακτι,
ἀρνειὸν ταῦρόν τε συῶν τ᾽
ἐπιβήτορα κάπρον,
οἴκαδ᾽ ἀποστείχειν,
ἔρδειν θ᾽ ἱερὰς ἑκατόμβας
|
280
|
ἀθανάτοισι θεοῖσι, τοὶ
οὐρανὸν εὐρὺν ἔχουσι,
πᾶσι μάλ᾽ ἑξείης· θάνατος
δέ μοι ἐξ ἁλὸς αὐτῶι
ἀβληχρὸς μάλα τοῖος
ἐλεύσεται, ὅς κέ με πέφνηι
γήρας ὕπο λιπαρῶι
ἀρημένον· ἀμφὶ δὲ λαοὶ
ὄλβιοι ἔσσονται· τὰ δέ
μοι φάτο πάντα τελεῖσθαι.
|
285
|
τὸν δ᾽ αὖτε προσέειπε
περίφρων Πηνελόπεια·
εἰ μὲν δὴ γῆράς γε θεοὶ
τελέουσιν ἄρειον,
ἐλπωρή τοι ἔπειτα κακῶν
ὑπάλυξιν ἔσεσθαι.
ὣς οἱ μὲν τοιαῦτα πρὸς
ἀλλήλους ἀγόρευον·
τόφρα δ᾽ ἄρ᾽ Εὐρυνόμη τε
ἰδὲ τροφὸς ἔντυον εὐνὴν
|
290
|
ἐσθῆτος μαλακῆς, δαΐδων
ὕπο λαμπομενάων.
αὐτὰρ ἐπεὶ στόρεσαν
πυκινὸν λέχος ἐγκονέουσαι,
γρηῢς μὲν κείουσα πάλιν
οἶκόνδε βεβήκει,
τοῖσιν δ᾽ Εὐρυνόμη
θαλαμηπόλος ἡγεμόνευεν
ἐρχομένοισι λέχοσδε, δάος
μετὰ χερσὶν ἔχουσα·
|
295
|
ἐς θάλαμον δ᾽ ἀγαγοῦσα
πάλιν κίεν. οἱ μὲν ἔπειτα
ἀσπάσιοι λέκτροιο παλαιοῦ
θεσμὸν ἵκοντο·
αὐτὰρ Τηλέμαχος καὶ
βουκόλος ἠδὲ συβώτης
παῦσαν ἄρ᾽ ὀρχηθμοῖο
πόδας, παῦσαν δὲ γυναῖκας,
αὐτοὶ δ᾽ εὐνάζοντο κατὰ
μέγαρα σκιόεντα.
|
300
|
τὼ δ᾽ ἐπεὶ οὖν φιλότητος
ἐταρπήτην ἐρατεινῆς,
τερπέσθην μύθοισι, πρὸς
ἀλλήλους ἐνέποντε,
ἡ μὲν ὅσ᾽ ἐν μεγάροισιν
ἀνέσχετο δῖα γυναικῶν,
ἀνδρῶν μνηστήρων ἐσορῶσ᾽
ἀΐδηλον ὅμιλον,
οἳ ἕθεν εἵνεκα πολλά,
βόας καὶ ἴφια μῆλα,
|
305
|
ἔσφαζον, πολλὸς δὲ πίθων
ἠφύσσετο οἶνος·
αὐτὰρ ὁ διογενὴς Ὀδυσεὺς
ὅσα κήδε᾽ ἔθηκεν
ἀνθρώποις ὅσα τ᾽ αὐτὸς
ὀϊζύσας ἐμόγησε,
πάντ᾽ ἔλεγ᾽· ἡ δ᾽ ἄρ᾽
ἐτέρπετ᾽ ἀκούουσ᾽, οὐδέ οἱ ὕπνος
πῖπτεν ἐπὶ βλεφάροισι
πάρος καταλέξαι ἅπαντα.
|
310
|
ἤρξατο δ᾽ ὡς πρῶτον
Κίκονας δάμασ᾽, αὐτὰρ ἔπειτα
ἦλθ᾽ ἐς Λωτοφάγων ἀνδρῶν
πίειραν ἄρουραν·
ἠδ᾽ ὅσα Κύκλωψ ἔρξε, καὶ
ὡς ἀπετίσατο ποινὴν
ἰφθίμων ἑτάρων, οὓς
ἤσθιεν οὐδ᾽ ἐλέαιρεν·
ἠδ᾽ ὡς Αἴολον ἵκεθ᾽, ὅ
μιν πρόφρων ὑπέδεκτο
|
315
|
καὶ πέμπ᾽, οὐδέ πω αἶσα
φίλην ἐς πατρίδ᾽ ἱκέσθαι
ἤην, ἀλλά μιν αὖτις
ἀναρπάξασα θύελλα
πόντον ἐπ᾽ ἰχθυόεντα
φέρεν βαρέα στενάχοντα·
ἠδ᾽ ὡς Τηλέπυλον
Λαιστρυγονίην ἀφίκανεν,
οἳ νῆάς τ᾽ ὄλεσαν καὶ
ἐϋκνήμιδας ἑταίρους
|
320
|
πάντας· Ὀδυσσεὺς δ᾽ οἶος
ὑπέκφυγε νηῒ μελαίνηι·
καὶ Κίρκης κατέλεξε δόλον
πολυμηχανίην τε,
ἠδ᾽ ὡς εἰς Ἀΐδεω δόμον
ἤλυθεν εὐρώεντα,
ψυχῆι χρησόμενος Θηβαίου
Τειρεσίαο,
νηῒ πολυκλήϊδι, καὶ
εἴσιδε πάντας ἑταίρους
|
325
|
μητέρα θ᾽, ἥ μιν ἔτικτε
καὶ ἔτρεφε τυτθὸν ἐόντα·
ἠδ᾽ ὡς Σειρήνων ἁδινάων
φθόγγον ἄκουσεν,
ὥς θ᾽ ἵκετο Πλαγκτὰς
πέτρας δεινήν τε Χάρυβδιν
Σκύλλην θ᾽, ἣν οὔ πώ ποτ᾽
ἀκήριοι ἄνδρες ἄλυξαν·
ἠδ᾽ ὡς Ἠελίοιο βόας
κατέπεφνον ἑταῖροι·
|
330
|
ἠδ᾽ ὡς νῆα θοὴν ἔβαλε
ψολόεντι κεραυνῶι
Ζεὺς ὑψιβρεμέτης, ἀπὸ δ᾽
ἔφθιθεν ἐσθλοὶ ἑταῖροι
πάντες ὁμῶς, αὐτὸς δὲ
κακὰς ὑπὸ κῆρας ἄλυξεν·
ὥς θ᾽ ἵκετ᾽ Ὠγυγίην νῆσον
νύμφην τε Καλυψώ,
ἣ δή μιν κατέρυκε,
λιλαιομένη πόσιν εἶναι,
|
335
|
ἐν σπέσσι γλαφυροῖσι, καὶ
ἔτρεφεν ἠδὲ ἔφασκε
θήσειν ἀθάνατον καὶ
ἀγήραον ἤματα πάντα·
ἀλλὰ τοῦ οὔ ποτε θυμὸν
ἐνὶ στήθεσσιν ἔπειθεν·
ἠδ᾽ ὡς ἐς Φαίηκας ἀφίκετο
πολλὰ μογήσας,
οἳ δή μιν περὶ κῆρι θεὸν
ὣς τιμήσαντο
|
340
|
καὶ πέμψαν σὺν νηῒ φίλην
ἐς πατρίδα γαῖαν,
χαλκόν τε χρυσόν τε ἅλις
ἐσθῆτά τε δόντες.
τοῦτ᾽ ἄρα δεύτατον εἶπεν
ἔπος, ὅτε οἱ γλυκὺς ὕπνος
λυσιμελὴς ἐπόρουσε, λύων
μελεδήματα θυμοῦ.
ἡ δ᾽ αὖτ᾽ ἄλλ᾽ ἐνόησε θεὰ
γλαυκῶπις Ἀθήνη·
|
345
|
ὁππότε δή ῥ᾽ Ὀδυσῆα
ἐέλπετο ὃν κατὰ θυμὸν
εὐνῆς ἧς ἀλόχου
ταρπήμεναι ἠδὲ καὶ ὕπνου,
αὐτίκ᾽ ἀπ᾽ Ὠκεανοῦ
χρυσόθρονον ἠριγένειαν
ὦρσεν, ἵν᾽ ἀνθρώποισι
φόως φέροι· ὦρτο δ᾽ Ὀδυσσεὺς
εὐνῆς ἐκ μαλακῆς, ἀλόχωι
δ᾽ ἐπὶ μῦθον ἔτελλεν·
|
350
|
ὦ γύναι, ἤδη μὲν πολέων
κεκορήμεθ᾽ ἀέθλων
ἀμφοτέρω, σὺ μὲν ἐνθάδ᾽
ἐμὸν πολυκηδέα νόστον
κλαίουσ᾽. αὐτὰρ ἐμὲ Ζεὺς
ἄλγεσι καὶ θεοὶ ἄλλοι
ἱέμενον πεδάασκον ἐμῆς
ἀπὸ πατρίδος αἴης·
νῦν δ᾽ ἐπεὶ ἀμφοτέρω
πολυήρατον ἱκόμεθ᾽ εὐνήν,
|
355
|
κτήματα μὲν τά μοι ἔστι,
κομιζέμεν ἐν μεγάροισι,
μῆλα δ᾽ ἅ μοι μνηστῆρες
ὑπερφίαλοι κατέκειραν,
πολλὰ μὲν αὐτὸς ἐγὼ
ληΐσσομαι, ἄλλα δ᾽ Ἀχαιοὶ
δώσουσ᾽, εἰς ὅ κε πάντας
ἐνιπλήσωσιν ἐπαύλους.
ἀλλ᾽ ἦ τοι μὲν ἐγὼ
πολυδένδρεον ἀγρὸν ἔπειμι,
|
360
|
ὀψόμενος πατέρ᾽ ἐσθλόν, ὅ
μοι πυκινῶς ἀκάχηται·
σοὶ δέ, γύναι, τάδ᾽
ἐπιτέλλω, πινυτῆι περ ἐούσηι·
αὐτίκα γὰρ φάτις εἶσιν
ἅμ᾽ ἠελίωι ἀνιόντι
ἀνδρῶν μνηστήρων, οὓς
ἔκτανον ἐν μεγάροισιν·
εἰς ὑπερῶι᾽ ἀναβᾶσα σὺν
ἀμφιπόλοισι γυναιξὶν
|
365
|
ἧσθαι, μηδέ τινα
προτιόσσεο μηδ᾽ ἐρέεινε.
ἦ ῥα καὶ ἀμφ᾽ ὤμοισιν
ἐδύσετο τεύχεα καλά,
ὦρσε δὲ Τηλέμαχον καὶ
βουκόλον ἠδὲ συβώτην,
πάντας δ᾽ ἔντε᾽ ἄνωγεν
ἀρήϊα χερσὶν ἑλέσθαι.
οἱ δέ οἱ οὐκ ἀπίθησαν,
ἐθωρήσσοντο δὲ χαλκῶι,
|
370
|
ὤϊξαν δὲ θύρας, ἐκ δ᾽
ἤϊον· ἦρχε δ᾽ Ὀδυσσεύς.
ἤδη μὲν φάος ἦεν ἐπὶ
χθόνα, τοὺς δ᾽ ἄρ᾽ Ἀθήνη
νυκτὶ κατακρύψασα θοῶς
ἐξῆγε πόληος.
|